Algemeen - Genzelbahn

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Geschiedenis

Geschiedenis van de Genzelbahn

Hoe is nu de Genzelbahn eigenlijk ontstaan. Daarvoor moeten we een sprong maken in de tijd. In de jaren zestig namelijk is namelijk Paul Genzel begonnen met het bouwen van zijn eerste stoomlocomotief. Daarbij is hij gaan bouwen op de schaal 1:7. Deze schaal is puur willekeurig gekozen. De spoorwijdte bedraagt 203 mm bij het bouwen in de schaal 1:7. Even later begon ook Kejo Genzel met het bouwen van zijn eerste locomotief. De beide broers hebben elkaar goed aangestoken en gingen los van elkaar gestaag door met het bouwen.

Zo begin 70'er jaren hoorden ze via via dat er op het Jeugdpark Nienoord (nu Familiepark Nienoord) al een stoomtrein reed. En wat is er nu leuker om op die baan te kunnen rijden als de locomotieven af zouden zijn. Dus gingen de broers naar Leek om eens polshoogte te nemen. Helaas wisten Kejo en Paul niet dat er al enige jaren standaard spoorwijdtes waren. Na het opmeten bleek de spoorwijdte in Leek slechts 184 mm te bedragen (schaal 1:8). Een verschil van 19 mm.

Ze raakten na deze constatering in gesprek met de drijvende kracht achter Nienoord Spoorwegen, Rob van Dort. Deze bood aan om de in aanbouw zijnde locomotieven te tonen aan het publiek tijdens een stoomdag op Nienoord. De reacties waren heel erg positief. Zo positief dat Nienoord de broers Genzel aanbood om middelen ter beschikking te stellen voor een eigen spoorlijn. Dus met een spoorwijdte van 203 mm en los van de al bestaande spoorlijn.

Kejo en Paul gingen dus gewoon verder met het bouwen en hoefden geen aanpassingen te verrichten aan hun locomotieven. Tijdens de verschillende Internationale Stoomdagen konden de bezoekers de vorderingen volgen en zien dat het hard ging met beide machines. Zo rond 1980 waren de machines zover dat ze zelfstandig konden rijden op stoom. Zo rond die tijd is er ook begonnen met het bouwen van een aantal wagons (uiteraard ook gebouwd door Kejo en Paul) en werd er aan de zijkant achter het restaurant een perron gemaakt met een spoorlijn.

Het spoorlijntje moest ook zelf gemaakt en gelegd worden. De lengte was in dit eerste begin zeer bescheiden. Het begon op het huidige perron en eindigde ongeveer waar nu de remise voor de wagons staat. Dus een lengte van ongeveer 150 m. Wissels en dergelijke waren er nog niet. Er werd met de drie wagons heen en weer gereden. Eerst achter de ene locomotief heen en met de andere locomotief weer terug. Daarbij reden de machines los op korte afstand achteruit achter de trein aan. Niet een erg goede houding om te rijden, maar het was het begin en slechts een korte afstand.

De Genzelbahn werd uitgebreid met een loods voor de locomotieven en een perronsoverkapping. Deze overkapping is afkomstig van Nienoord Spoorwegen, omdat daar een nieuw en groter exemplaar werd neergezet. Het station van de Genzelbahn kreeg daardoor al een heel andere aanblik. Doordat Kejo en Paul andere stoomliefhebbers leerden kennen, werden er verdere plannen gemaakt en besloten om een werkgroep op te richten. Meer informatie over deze plannen en de werkgroep kunt u lezen op deze pagina.

 
Copyright 2015. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu