Genzelbahngroep - Genzelbahn

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Geschiedenis

Genzelbahnwerkgroep

Na een aantal jaren heen en weer rijden over een traject van ongeveer 150 m lengte werden er plannen gemaakt voor uitbreiden van de Genzelbahn. In plaats van een gebruikelijke spoorbaan waarbij rondjes gereden kunnen worden, werd er gekozen voor een traject met kopstation met draaischijf. Egbert Haaijer zou daarbij de draaischijf maken bij het station en is daar ook in 1986 mee begonnen. Voor het leggen van het traject werd een werkgroep opgericht.

In 1988 is begonnen met de uitbreiding van de spoorbaan. In de zomer van dat jaar is aan het allereerste begin van de spoorlijn de ronde betonnen draaischijf gemaakt. Jurjen Hoepman en Robert Stremming zijn een week lang aan het graven en betonstorten geweest. Bij dat betonstorten werden ze geholpen door Peter de Boer en Jos Brinker. De afwerking is later ter hand genomen, want er werd nog steeds heen en weer gereden op de spoorlijn. De draaischijf hadden we op dat moment nog niet echt nodig.

Tegen het einde van 1988 werd er een werkgroep opgericht van 9 man. En met man en macht werd begonnen om de spoorlijn te verlengen en uit te breiden. De vaste avond om met zijn allen te werken werd de donderdagavond. We konden als groep terecht in de werkplaats van Nienoord Spoorwegen op het Jeugdpark Nienoord. En zo zijn we als werkgroep de eerste jaren druk bezig geweest om rails te maken, te voorzien van bielzen, de ondergrond klaar te maken en uiteindelijk de rails te leggen. Elk jaar kreeg de Genzelbahn daar een budget voor.

Van 1989 tot en met 1993 is er op deze manier elk jaar een stuk spoorlijn bijgemaakt. Kejo en Paul Genzel waren, gesterkt door broer Hendrik, verantwoordelijk voor het in elkaar lassen van de rails. Als er een aantal stukken rails klaar waren, dan werden de bielzen eronder vastgedraaid door Frans de Boer en Robert Stremming. Vooral in 1993 was dit een grote klus, omdat toen in één winter de rails voor de gehele keerlus klaargemaakt moest worden. Op sommige avonden werd er 18 m klaargemaakt voor montage in de spoorbaan. Het aan elkaar lassen van de stukken spoor werd gedaan door Peter de Boer en Jos Brinker.

Ook is in 1993 de spoorbrug gelegd. Deze is ontworpen en gemaakt door Jos Brinker. De brug is opgenomen in de keerlus en slaat bij het publiek enorm aan. Toen de brug en spoorlijn gereed waren gekomen, is de spoorlijn officieel geopend voor publiek. Daarvan is ook verslag gedaan in het programma 'Van Gewest tot Gewest' van de NOS. Vanaf dit moment hoeven de machines niet meer achteruit te rijden om een trein op te halen, maar kunnen via de keerlus gewoon rechtdoor rijden. Tevens is vanaf dat moment de draaischijf in functie, alleen nog met een tijdelijke draaibrug. Klik op de onderstaande afbeelding om het filmfragment van 'Van Gewest tot Gewest' te bekijken.

Omdat gaandeweg het traject langer werd en er meer reizigers te vervoeren waren, zijn er begin jaren 90 een viertal nieuwe wagons gebouwd. Ook in eigen beheer. Het ontwerp van deze wagon is van Jurjen Hoepman. De hele werkgroep heeft zijn steentje bijgedragen aan de bouw van deze wagons. Zo heeft Peter de Boer alle assen en wielen gedraaid en zijn de wagons in elkaar gelast door Jos Brinker. De wagons rijden heel stabiel en confortabel en vervoeren op een drukke dag heel wat reizigers. Om deze wagons tegen het Nederlandse weer te beschermen, is er in 2000 een remise gemaakt waar ze staan opgesteld. Deze remise is niet door ons zelf gebouwd, maar de elektriciteit in de remise is door Peter de Boer aangelegd.

Tijdens de rit moest tot 2005 steeds na het doorlopen van de keerlus gestopt worden om het wissel om te leggen. Dat veroorzaakte vaak lacherige reacties bij de passagiers. In het grootbedrijf stopt een reguliere trein natuurlijk ook niet zomaar onderweg. Vandaar is in 2005 het wissel geautomatiseerd. Vanaf dat jaar rijden de treinen over het wissel de keerlus in en gaat het wissel automatisch even later in de andere stand. Stoppen hoeft niet meer. Uiteraard wordt de stand van het wissel beveiligd met lichtseinen. Meer hierover kunt u lezen en zien op de pagina beveiliging.

In korte lijnen is dit de geschiedenis van de Genzelbahn. Op de andere pagina's kunt u gedetailleerde informatie vinden over onze spoorbaan, de locomotieven, wagons en andere zaken. Dus kijk gerust ook eens op die pagina's.

 
Copyright 2015. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu