Locomotief 023 024-1 - Genzelbahn

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Materieel

Locomotief DB 023 024-1


De locomotieven van de Baureihe 23 zijn locomotieven bedoeld voor personentreinen. De Deutsche Bundesbahn wilde de Pruisische P8 locomotieven hierdoor vervangen. Vanaf 1950 zijn er 105 exemplaren van dit locomotieftype gebouwd. Deze locomotiefserie was tevens de laatste die voor de DB gebouwd is. Loc 23 105 is de laatst gebouwde DB stoomloc (1959).

Ontstaan is de Baureihe 23 uit twee in 1940 gebouwde machines (BR 23 alt). Deze zijn in de oorlog niet verder ontwikkeld. De naoorlogse machines zijn van allerlei moderne snufjes voorzien. Zo kregen de locomotieven gelaste frames, ketels en tenders. Ook kregen de 23-ers een centrale smeerpers en een zogenaamde Heizdampf-regler.

Tot en met de 23 052 werden de locomotieven uitgevoerd met glijlagers, de latere locomotieven kregen rollenlagers (inclusief koppel- en drijfstanglagers). Verder waren alle locomotieven voorzien van de zogenaamde wendezug-steuerung, waarbij de machines trek-duwtreinen konden rijden.

Technische gegevens

Originele 23

Genzelbahn 023 024-1

Drijfwieldiameter

1750 mm

250 mm

Asstand

9990 mm

1414,28 mm

Lengte over de buffers

21325 mm

3046,42 mm

Dienstgewicht

82,8 ton

 

Asdruk

18,7 ton

 

Maximum snelheid

110 km/h

 

Cylinderdiameter

550 mm

 

Cylinderslag

660 mm

 

Aantal cylinders

2

2

Roosteroppervlak

3,11 m2

544 cm2

Verwarmd oppervlak

156,3 m2

1,23 m2

Oppervlakte oververhitter

73,8 m2

 

Keteldruk

16 atm

8 atm

Vermogen

1785 pk

 

 

 
Copyright 2015. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu