Hoofdmenu:
Locomotief DB 18 521
De 18 521 is gebouwd vanaf de originele fabriekstekeningen. De machine is geheel zelfbouw. Dat geldt voor alle onderdelen. De cilinders zijn volledig van staal opgebouwd en gelast. De wielen zijn niet gegoten, maar ook helemaal opgebouwd en elektrisch gelast.
De locomotief is voorzien van twee injecteurs en een voedingspomp van het type KT1. Verder is er op de 18 521 een dubbele compound luchtpomp aangebracht. Het spreekt vanzelf dat beide genoemde pompen ook zelf zijn gemaakt en functioneren.
Werkdruk van de ketel is 8 bar. Met de geproduceerde stoom worden 4 cilinders aangedreven. Deze werken net als bij het origineel volgens het compoundprincipe waarbij de stoom vanuit de ketel eerst naar de hogedrukcilinders gaat. Vandaar gaat de stoom naar de lagedrukcilinders en dan pas naar de schoorsteen. De hogedrukcilinders zitten tussen het frame en zijn moeilijker te zien aan de buitenkant.
In totaal heeft Paul Genzel ongeveer 12 jaar aan deze locomotief gebouwd.
Het origineel
De echte locomotief is in 1927 gebouwd in de fabrieken van Maffei in München met het fabrieksnummer 5689. Deze lok is indertijd gebouwd voor de vooroorlogse Deutsche Reichsbahn en werd toen als 18 521 ingezet. Later heeft de lok nog dienst gedaan bij de naoorlogse Deutsche Bundesbahn.
Bij de DB is de lok in 1953 omgebouwd en voorzien van een nieuwe ketel. Daarbij vervolgde zij haar diensten vanaf dat moment onder het nummer 18 601. In totaal zijn er 30 locomotieven tot 1957 omgebouwd. De laatste ging echter al in 1965 buiten dienst. In de oorspronkelijke toestand is alleen de 18 528 nog bewaard gebleven.
Technische gegevens |
Originele 18.5 |
Genzelbahn 18 521 |
Drijfwieldiameter |
1870 mm |
267,14 mm |
Asstand |
11190 mm |
1598,57 mm |
Lengte over de buffers |
21371 mm |
3053 mm |
Dienstgewicht |
94,7 ton |
|
Asdruk |
18,4 ton |
|
Maximum snelheid |
120 km/h |
|
Cylinderdiameter hoge druk |
440 mm |
|
Cylinderdiameter lage druk |
650 mm |
|
Cylinderslag hoge druk |
610 mm |
|
Cylinderslag lage druk |
670 mm |
|
Aantal cylinders |
4, compound |
4, compound |
Roosteroppervlak |
4,53 m2 |
|
Verwarmd oppervlak |
197,4 m2 |
|
Oppervlakte oververhitter |
74,2 m2 |
|
Keteldruk |
16 atm |
8 atm |
Vermogen |
1830 pk |