Spoorbaan - Genzelbahn

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Infrastructuur

Opbouw van de spoorbaan

De spoorbaan is, op een paar belangrijke punten na, eigenlijk op dezelfde manier opgebouwd als bij het grootbedrijf. Over de hele lengte is er eerst een sleuf gegraven. Deze sleuf is voor een deel opgevuld met bouwzand. Normaal zou nu in het grootbedrijf hier het grind op gestort worden voor het spoor. Wij hebben echter hier eerst een polyester mat tussen liggen. Om te voorkomen dat het grind (split) steeds naar beneden zakt en we steeds bij moeten vullen. Door schade en schande zijn we wijs geworden namelijk. Links en rechts van de splitlaag liggen graszoden om ook “weglopen” tegen te gaan.

Nadat dit allemaal klaar is, kan het spoor gelegd worden. De spoorstaven van 12 mm breed en 25 mm hoog, worden door middel van stalen dwarsliggers met elkaar verbonden. Dat gebeurt in een mal, waardoor de afstand tussen de spoorstaven overal 203 mm is. Vervolgens worden in de stalen dwarsliggers gaten geboord, zodat onder dit geheel een houten biels kan worden bevestigd. Op deze manier maken we stukken van 3 meter lengte die ter plaatse aan elkaar worden gelast. De afstand tussen de bielzen is trouwens 30 cm, zodat er onder elke “sectie” 10 bielzen zitten gemonteerd.

Als het spoor gelegd is, moet uiteraard alles zo goed mogelijk vlak worden gelegd. In het grootbedrijf hebben ze daar allemaal specialistische machines voor. Wij maken gebruik van een kijker die op de rails wordt geplaatst en waardoor we de meeste oneffenheden kunnen zien. Door middel van optillen, of juist extra aanstampen halen we de grootste hobbels en kuilen uit het spoor. Om daarna alles goed vast te leggen, zorgen we ervoor dat het split goed onder de bielzen is aangevuld. Dit laatste is een klus die we regelmatig moeten herhalen.

In het voorjaar gebeurde het regelmatig dat de rails door te snelle opwarming bol ging staan. In het grootbedrijf ook wel spoorspatten genoemd. Dit werd veroorzaakt doordat de voorjaarszon door de nog kale bomen scheen op de rails. Daarnaast hebben we de spoorbaan bij de overwegen in beton gegoten en zijn dus vaste punten in de spoorlijn. Als oplossing hebben we compensatierails gemaakt. Zo kan de rails een stuk heen en weer schuiven en niet onder spanning komen te staan. Sinds die stukken zijn ingebouwd, hebben we hier ook geen last meer van gehad.

 
Copyright 2015. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu