Spoorbrug - Genzelbahn

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Infrastructuur

Spoorbrug


Bij de aanleg van de Genzelbahn is in 1993 in de keerlus een spoorbrug aangelegd over de sloot. Sindsdien is deze brug niet meer van zijn plek geweest. In de 17 jaar dat deze brug zonder problemen dienst heeft gedaan, is tussentijds de boog van een nieuwe verflaag voorzien. Aan het brugdek zelf is al die jaren niets aan gedaan. Dat was ook onmogelijk doordat de traanplaten en de rails vast op de brug waren gelast en dat daarnaast de ligging het vrijwel onmogelijk maakt om de brug van de onderzijde te benaderen voor inspectie en onderhoud. Na het rijseizoen 2010 is dan ook besloten de brug te lichten voor inspectie en deze weer helemaal te conserveren.

Het oorspronkelijke plan was om de brug grofweg te ontdoen van roest en dan door te sturen naar Straal- en Coatingbedrijf Mourits in Bedum. Daar zou de brug dan grondig worden gestraald, worden voorzien van een laag primer en vervolgens met een grijze exopy coating worden afgewerkt. Helaas kwam bij de inspectie van de onderzijde aan het licht dat deze dermate door roestvorming was aangetast, dat het beter was om het hele brugdek te verwijderen.

In plaats van het verwijderen van de meeste roest, werd besloten de slechte delen te verwijderen, het gladslijpen van de oude aanhechtingspunten en het aanbrengen van nieuwe en steviger dwarsbalken. Uiteraard leverde dit een vertaging van een aantal weken op voordat de brug uiteindelijk naar Bedum kon worden afgevoerd. Eind december 2010 werd de brug door Sietse de Jager van Classic Car World op een lange oplegger naar Bedum vervoerd. Sietse is vrijwilliger geweest op het Familiepark Nienoord en heeft vanwege zijn restauratiebedrijf contacten met Mourits in Bedum.

Op zaterdag 19 februari 2011 werd na ongeveer twee maanden afwezigheid de spoorbrug wederom door Sietse de Jager opgehaald in Bedum en met medewerking van Loonbedrijf Stuut op zijn plaats gelegd. Onderstaande foto's zijn gemaakt op deze dag en laten zien hoe dit transport en de herplaatsing in zijn werk is gegaan. In de diavoorstelling rechts is te zien hoe de brug bij Mourits voor transport klaar staat, opgeladen wordt en in Leek weer op zijn vertrouwde plek wordt gelegd.

In maart 2011 werd de brug verder afgewerkt. Daarbij is het brugdek en de rails niet meer gelast met de onderliggende dwarsbalken, maar is er voor een andere oplossing gekozen waarbij alles demontabel is. In plaats van traanplaten is het brugdek nu van hardhout gemaakt. Omdat zowel de rails als het hout niet vast zitten aan de brug, is het onderhoud aan de onderzijde van de brug nu eenvoudiger en kan er regelmatig een inspectie plaatsvinden. In de diavoorstelling ziet u afbeeldingen van het aanbrengen van het brugdek, de rails en het eindresultaat.

 
Copyright 2015. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu