Traject - Genzelbahn

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Infrastructuur

Het traject van de Genzelbahn

Een rit met de Genzelbahn is ongeveer 850 m lang. Het beginpunt is de draaischijf op het emplacement waar de locomotieven na elke rit worden gedraaid. Het emplacement is ongeveer 50 meter lang. Naast de draaischijf zijn daar te vinden een locomotiefloods, een tweetal perronsporen met uiteraard een perronsoverkapping. En een zogenaamd slakkenspoor waar het vuur van de locomotieven aan het einde van de dienst in valt. In de toekomst zullen er ook nog armseinen worden geplaatst.

Na het emplacement wordt eerst een kleine 100 m door het familiepark gereden en passeren we twee overwegen. De laatste ligt in een S-bocht en na deze overweg wordt het drukke gedeelte van het familiepark verlaten. Na enige meters volgt er dan een wissel dat toegang geeft tot het emplacement naar de rijtuigenloods. In deze loods liggen een drietal sporen van ongeveer 20 meter. Aan het begin van de dienst halen we daar de rijtuigen op en zetten ze aan het eind daar weer terug. Dit wissel zit trouwens op slot om ontsporingen door sabotage te voorkomen!

Na de loods volgt er weer een lange bocht naar links met een lange betonnen overweg. Als deze overweg is gepasseerd, volgt er een heel lang recht traject langs een sloot en bomenrij. Ongeveer op de helft van dit lange rechte stuk spoor, bevindt zich een wissel. Dit wissel geeft toegang tot de keerlus waar de trein automatisch door keert en terugrijdt richting het station. Dit wissel is in 2005 geautomatiseerd. Tevens kan dit wissel in de afgebogen richting ook met hoge snelheid worden gepasseerd. Over de werking van dit automatische wissel en de bijbehorende seinen kunt u meer lezen op deze pagina.

Gaan we bij dit keerluswissel rechtdoor, dan passeren we allereerst een kleine overweg. Na de overweg moet de trein het laatste resterende rechte stuk spoor behoorlijk klimmen. Deze klim zet zich door in de bocht naar links tot de overweg voor de spoorbrug. Vooral met een volle trein en vochtig weer is het zaak de snelheid niet teveel te laten zakken. Het gebeurt niet vaak, maar er blijft wel eens een trein 'hangen' op deze stijging. Na deze klim wordt het verste punt bereikt van de spoorlijn alvorens weer terug te rijden naar het station. We passeren namelijk een heuse stalen boogbrug van ongeveer 8 meter lengte.

Zodra de spoorbrug is verlaten, rijden we door een klein stukje bos. Dit is de keerlus en we gaan dan ook door een lange bocht naar links  weer terug naar het keerluswissel. Ter hoogte van de trekkershutten gaat deze bocht over in een stuk recht spoor en na een aantal meters in een bocht naar rechts om bij het wissel aan te sluiten. In deze laatste bocht bevindt zich weer een overweg. Vanaf de spoorbrug zet de trein weer een daling in tot het wissel. Deze gaat geleidelijker doordat de rijlengte naar het wissel langer is.

U heeft nu een beeld van onze spoorbaan en het traject dat gevolgd wordt. Tijdens de Internationale Stoomdagen van 2015 heeft Frank Hendriks een camera aan de 214.02 bevestigd. Het gemaakte filmpje kunt u hieronder bekijken. Veel kijkplezier gewenst.

 
Copyright 2015. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu